Home / Modern Technology / Rupert Murdoch

Rupert Murdoch

Keith Rupert Murdoch AC KSG is an Australian American business magnate Murdoch became managing director of Australia’s News Limited inherited from his father in 1952 he is the founder chairman and CEO of global media holding company news corporation the world’s second largest media conglomerate and its successors News Corporation and 21st Century Fox after the conglomerate split on jun 28 2013 in the 1950s and 60s he acquired various newspapers in Australia and New Zealand before expanding into the United Kingdom in 1969 taking over the news of the world followed closely by the Sun he moved to New York in 1974 to expand into the US market but retained interests in Australia and Britain in 1981 he bought the times his first British broadsheet and became a naturalized US citizen in 1985 in 1986 keen to adopt newer electronic publishing technologies he consolidated his UK printing operations in Wapping causing bitter industrial disputes his news corporation acquired 20th Century Fox HarperCollins and The Wall Street Journal he formed BS KYB in 1990 and during the 1990s expanded into asian networks and south american television by 2000 murdoch’s news corporation owned over 800 companies in more than 50 countries with a net worth of over 5 billion dollars in July 2011 Murdoch faced allegations that his companies including the news of the world owned by news corporation had been regularly hacking the phones of celebrities royalty and public citizens he faces police and government investigations into bribery and corruption by the British government and FBI investigations in the US on july 21st 2012 Murdoch resigned as a director of news international in 2014 Murdoch was inducted into the television hall of fame for his contributions in the field of television early life Murdoch was born Keith Rupert Murdoch on March 11 1931 in Melbourne Australia to Sir Keith Murdoch and Elizabeth joy green daughter of Rupert green Rupert Murdoch is of English Irish and Scottish ancestry his parents were also born in Melbourne Keith Murdoch was a war correspondent and later a regional newspaper magnate owning two newspapers in Adelaide South Australia and a radio station in a faraway mining town later in life Keith Rupert chose to use Rupert the first name of his maternal grandfather Keith Murdoch the elder asked for a rendezvous with his future wife after seeing her debutante photograph in one of his own newspapers and they married in 1928 when she was aged 19 and he 23 years her senior in addition to Rupert the couple had three daughters Janet Calvert Jones an Cantor and Helen hand Bree Murdoch attended Gill on grammar school where he had his first experience of editing a publication being co-editor of the school’s official journal the Quarian and editor of the student journal if revived he also took his school’s cricket team to the national junior finals he worked part-time at the Melbourne Harold and was groomed by his father from an early age to take over the family business Murdoch read philosophy politics and economics at Worcester College the University of Oxford in England where he supported the Labour Party and managed Oxford student publications limited the publishing house of share well newspaper after her husband’s death from cancer in 1952 Elisabeth Murdoch went on to invest herself in charity work as life governor of the Royal Women’s Hospital in Melbourne and establishing the Murdoch Children’s Research Institute at 102 she had 74 descendants Murdoch completed an MA before working as a sub editor with the Daily Express for two years activities in Australia and New Zealand following his father’s death when he was 21 Murdoch returned from Oxford to take charge of the family business News Limited which had been established in 1923 Rupert Murdoch turned its newspaper Adelaide news its main asset into a major success he began to direct his attention to acquisition and expansion buying the troubled sunday times in perth western australia and over the next few years acquiring suburban and provincial newspapers in New South Wales Queensland Victoria and the northern territory including the Sydney afternoon tabloid The Daily Mirror The Economist describes Murdoch as inventing the modern tabloid as he developed a pattern for his newspapers increasing sports and scandal coverage and adopting eye-catching headlines Murdoch’s first foray outside Australia involved the purchase of a controlling interest in the New Zealand daily the Dominion in january nineteen sixty four while touring New Zealand with friends in a rented Morris Minor after sailing across the Tasman Murdoch read of a takeover bid for the Wellington paper by the british-based Canadian newspaper magnate law Thompson of fleet on the spur of the moment he launched a counterbid a four-way battle for control ensued in which the 32 year old Murdock was ultimately successful later in 1964 Murdoch launched the Australian Australia’s first national daily newspaper which was based first in Canberra and later in Sydney in 1972 Murdoch acquired the Sydney Morning tabloid The Daily Telegraph from Australian media mogul sir frank Packer who later regretted selling it to him in 1984 Murdoch was appointed Companion of the Order of Australia for services to publishing in 1999 Murdoch significantly expanded his music holdings in Australia by acquiring the controlling share in a leading Australian independent label Michael gudinski smush room records he merged that with festival records and the result was festival mushroom records both festival and fmr were managed by Murdoch’s son james murdoch for several years political activities in Australia Murdoch found a political ally in John McEwen leader of the Australian country party who was governing in coalition with the larger Menzies hole liberal party from the very first issue of the Australian murdoch began taking mcewan’s side in every issue that divided the long-serving coalition partners it was an issue that threatened to split the coalition government and open the way for the stronger Australian Labor Party to dominate Australian politics it was the beginning of a long campaign that served McEwen well after McEwen and Menzies retired Murdoch through his growing power behind the Australian Labor Party under the leadership of gough whitlam and duly saw it elected on a social platform that included universal free healthcare free education for all Australians to tertiary level recognition of the People’s Republic of China and public ownership of Australia’s oil gas and mineral resources Rupert Murdoch’s backing of Whitlam turned out to be brief Murdoch had already started his short-lived national Star newspaper in America and was seeking to strengthen his political contacts there asked about the Australian Federal Election 2007 at News Corporation’s annual general meeting in New York on October 19 2007 its chairman rupert murdoch said i am not commenting on anything to do with Australian politics I’m sorry I always get into trouble when I do that pressed as to whether he believed Prime Minister John Howard should continue as Prime Minister he said I have nothing further to say I’m sorry reader editorials in the papers it the journalists who decide that a euro the editors in 2009 in response to accusations by Australian Prime Minister Kevin Rudd that news limited was running vendetta’s against him and his government Murdoch opined that Rudd was oversensitive Murdoch described Howard’s successor Labour Party Prime Minister Kevin Rudd as more ambitious to lead the world in tackling climate change than to lead Australia and criticised Rudd’s expansionary fiscal policies in the wake of the financial crisis of 2008 as unnecessary although News Limited’s interests are extensive also including The Daily Telegraph the courier-mail in the Adelaide Advertiser it was suggested by the commentator Mungo MacCallum in the monthly that the anti Rudd push if coordinated at all was almost certainly locally driven as opposed to being directed by Murdoch who also took a different position from local editors on such matters as climate change and stimulus packages to combat the financial crisis activities in the United Kingdom business activities in the United Kingdom in 1968 Murdoch entered the British newspaper market with his acquisition of the populists news of the world followed in 1969 with the purchase of the struggling daily broadsheet the Sun from IPC Murdoch turned the Sun into a tabloid format and reduced costs by using the same printing press for both newspapers on acquiring it he appointed Albert Larry lamb is editor and a euro lamb recalled later a gyro told him I want a tearaway paper with lots of tits in it in 1997 the Sun attracted 10 million daily readers in 1981 Murdoch acquired the struggling x and sunday times from Canadian newspaper publisher law Thomson of fleet ownership of the times came to him through his relationship with law Thomson who had grown tired of losing money on it as a result of much industrial action that stopped publication in the light of success and expansion at the Sun the owners believed that Murdoch could turn the papers around Harold Evans editor of the sunday times from 1967 was made head of the Daily Times though he stayed only year amid editorial conflict with Murdoch during the 1980s and early 1990s Murdoch’s publications were generally supportive of Britain’s Prime Minister Margaret Thatcher at the end of the Thatcher major era Murdoch switched his support to the Labour Party and its leader tony blair the closeness of his relationship with blair and their secret meetings to discuss national policies was to become a political issue in britain this later changed with the Sun in its english editions publicly renouncing the ruling Labour government and lending its support to David Cameron’s Conservative Party which soon afterwards formed a coalition government in Scotland where the Tories had yet to recover from their complete inhalation in 1997 the paper began to endorse the Scottish National Party which soon after came to form the first ever outright majority in the proportionally elected Scottish Parliament former prime minister gordon brown’s official spokesman said in november two thousand nine that Brown in Murdoch were in regular communication and that there is nothing unusual in the prime minister talking to Rupert Murdoch in 1986 Murdoch introduced electronic production processes to his newspapers in Australia Britain and the United States the greater degree of automation led to significant reductions in the number of employees involved in the printing process in England the move roused the anger of the print unions resulting in a long and often violent dispute that played out in Wapping one of London’s Docklands areas where Murdoch had installed the very latest electronic newspaper purpose-built publishing facility in an old warehouse the bitter dispute at Wapping started with the dismissal of 6,000 employees who had gone on strike and resulted in street battles and demonstrations many on the political left in Britain alleged the collusion of Margaret Thatcher’s conservative government with Murdoch in the wapping affair as a way of damaging the British trade union movement in 1987 the dismiss workers accepted a settlement of a 60 million pounds Murdoch’s british-based satellite network Sky Television incurred massive losses in its early is of operation as with many of his other business interests sky was heavily subsidized by the profits generated by his other holdings but convinced rival satellite operator British satellite broadcasting to accept a merger on his terms in 1990 they were quick to see the advantages of direct-to-home satellite broadcasting that did not require costly cable networks and the merged company bsk YB has dominated the British pay-tv market ever since by 1996 BS KYB had more than million subscribers triple the number of cable customers in the UK British financier lord jacob rothschild a close murdoch friend since the 1960s served as deputy chairman of Murdoch’s BS KYB corporation from 2003 euro 2007 and Murdoch jointly invested with Rothschild in a five point five percent stake in genie oil and gas which conducted shale gas and oil exploration in Israel in response to print media’s decline and the increasing influence of online journalism during the 2000s Murdoch proclaimed his support of the micropayments model for obtaining revenue from online news although this has been criticised by some news corporation has subsidiaries in the Bahamas the Cayman Islands the Channel Islands and the Virgin Islands from 1986 news corporation’s annual tax bill averaged around seven percent of its profits political activities in united kingdom in britain in the 1980s murdoch formed a close alliance with conservative Prime Minister Margaret Thatcher and the Sun credited itself with helping her successor John Major to win an unexpected election victory in the 1992 general election which had been expected to end in a hung parliament or a narrow win for Neil connects labour in the general elections of 1997 2001 and 2005 Murdoch’s papers were either neutral or supported labour under Tony Blair this has led some critics to argue that Murdoch simply supports the incumbent parties in the hope of influencing government decisions that may affect his businesses the Labour Party from when Tony Blair became leader in 1994 had moved from the left to a more central position on many economic issues prior to nineteen ninety-seven Murdoch identifies himself as a libertarian saying what does libertarian mean as much individual responsibility as possible as little government as possible as few rules as possible but I’m not saying it should be taken to the absolute limit in a speech delivered in New York Rupert Murdoch said that the British Prime Minister Tony Blair described the BBC coverage of the Hurricane Katrina disaster as being full of hatred of America in 1998 Rupert Murdoch made an attempt to buy the football club manchester united FC with an offer of a 625 pounds a million but this failed it was the largest amount ever offered for a sports club it was blocked by the United Kingdom’s Competition Commission which stated that the acquisition would have hurt competition in the broadcast industry and the quality of British football on jun 28 2006 the BBC reported that Murdoch and news corporation were considering backing new conservative leader David Cameron at the next general election a euro still up to four years away in a later interview in july two thousand six when he was asked what he thought of the conservative leader Murdoch replied not much in a 2009 blog it was suggested that in the aftermath of the news of the world phone hacking scandal which is still ongoing in 2012 and might yet have transatlantic implications Murdoch and News Corporation might have decided to back Cameron despite this there had already been a convergence of interests between the two men over the muting of Britain’s communications regulator Ofcom in two thousand six Britons independent newspaper reported that Murdoch would offer Tony Blair a senior role in his global media company news corporation when the Prime Minister stood down from office he is accused by former solidarity MSP Tommy Sheridan of having a personal vendetta against him and of conspiring with mi5 to produce a video of him confessing to having affairs a euro allegations over which Sheridan had previously sued News International and one on being arrested for perjury following the case Sheridan claimed that the charges were orchestrated and influenced by the powerful reach of the Murdoch Empire in August 2008 british conservative leader and future prime minister david cameron accepted free flights to hold private talks and attend private parties with Murdoch on his yacht the row Scotty Cameron has declared in the Commons register of interests he accepted a private plane provided by Murdoch’s son-in-law public relations guru matthew freud cameron has not revealed his talks with Murdoch the gift of travel in Freud’s Gulfstream for private jet was valued at around a 30,000 pounds other guests attending the social events included the then EU Trade Commissioner Lord Mandelson the Russian oligarch Oleg Deripaska and co-chairman of nbcuniversal Ben Silverman the conservatives have not disclosed what was discussed in July 2011 it emerged that Cameron met key executives of murdoch’s news corporation 26 times during the 14 months that Cameron had served as prime minister it was also reported that Murdoch had given Cameron a personal guarantee that there would be no risk attached to hiring Andy Coulson the former editor of news of the world as the Conservative Party’s communication director in 2007 this was in spite of Coulson having resigned as editor over phone hacking by a reporter Cameron chose to take Murdoch’s advice despite warnings from Nick Clegg Lord Ashdown and the Guardian Coulson resigned his post in 2011 and was later arrested and questioned on allegations of further criminal activity at the news of the world specifically the news international phone hacking scandal as a result of the subsequent trial Coulson was sentenced to 18 months in jail news international phone hacking scandal in July 2011 Rupert Murdoch along with his son James gave testimony before a British parliamentary committee regarding phone hacking in the UK his media empire remains under fire as investigators continue to probe reports of other phone on July 14 the culture media and sport Committee of the House of Commons served a summons on Murdoch his son James and his former CEO Rebekah Brooks to testify before a committee on July 19 after an initial refusal the Murdochs confirmed they would attend after the committee issued them a summons to Parliament the day before the committee the website of the news corporation publication the Sun was hacked and a false story was posted on the front page claiming that Murdoch had died Murdoch described the day of the committee the most humble day of my life he argued that since he ran a global business of 53,000 employees and that the news of the world was just 1% of this he was not ultimately responsible for what went on at the tabloid he added that he had not considered resigning and that he and the other top executives had been completely unaware of the hacking on July fifteenth Rupert Murdoch attended a private meeting in London with the family of milly dowler where he personally apologized for the hacking of their murdered daughter’s voice mail by a company he owns on 16 and 17 July News International published two full-page apologies in many of Britain’s national newspapers the first apology took the form of a letter signed by Rupert Murdoch in which he said sorry for the serious wrongdoing that occurred the second was titled putting right what’s gone wrong and gave more detail about the steps News International was taking to address the public’s concerns in the wake of the allegations Murdoch accepted the resignations of Rebekah Brooks head of Murdoch’s British operations and less hinton head of Dow Jones who was chairman of Murdoch’s British newspaper division when some of the abuses happened they both deny any knowledge of any wrongdoing under their command on februari 27 2012 the following day after Murdoch’s controversial release of the Sun on Sunday Deputy Assistant Commissioner sue acres informed the leaves an inquiry that police are investigating a network of corrupt officials as part of their inquiries into phone hacking in police corruption said that evidence suggested a culture of illegal payments at the Sun newspaper and that these payments allegedly made by the Sun were authorized at a senior level in testimony on april twenty five twenty twelve murdoch did not deny the quote attributed to him by his former editor of The Sunday Times Herald Evans I give instructions to my editors all round the world why shouldn’t I in London on may first 2012 the culture media and sport committee issued a report stating that Murdoch was not a fit person to exercise the stewardship of a major international company on July third 2013 xro and channel 4 news broke the story of a secretly recorded tape the tape was recorded by some journalists and in it Murdoch can be heard telling them that the whole investigation was one big fuss over nothing and that he or his successors would take care of any journalists who went to prison he said why are the police behaving in this way it’s the biggest inquiry ever over next to nothing activities in the United States Murdoch made his first acquisition in the United States in 1973 when he purchased the San Antonio express-news soon afterwards he founded star a supermarket tabloid and in 1976 he purchased the New York Post on sep tember for 1985 Murdoch became a naturalized citizen to satisfy the legal requirement that only US citizens were permitted to own us television stations this resulted in Murdock losing his Australian citizenship Marvin Davis sold mark riches interest in 20th Century Fox to Murdoch for 250 million dollars in March 1984 Davis later backed out of a deal with Murdoch to purchase John kludges Metromedia television stations Murdoch went alone and bought the stations and later bought out Davis remaining stake in Fox for 325 million dollars the six television stations owned by metro media would form the nucleus of the fox broadcasting company founded on october nine 1986 which would go on to have great success with programs such as The Simpsons and the x-files in 1987 in Australia he bought the Herald and weekly times limited the company that his father had once managed by 1990 news corporation had built up debts of seven billion dollars forcing Murdoch to sell many of the American magazine interests he had acquired in the mid-1980s in 1993 it took exclusive coverage of the National Football League from CBS and increased programming to seven days a week in 1995 Murdoch’s Fox network became the object of scrutiny from the Federal Communications Commission when it was alleged that News Limited’s Australian base made Murdoch’s ownership of Fox illegal however the FCC ruled in Murdoch’s favor stating that his ownership of Fox was in the best interests of the public that same year murdoch announced a deal with MCI communications to develop a major news website and magazine The Weekly Standard also that year News Corporation launched the Foxtel pay television network in Australia in partnership with Telstra in 1996 Murdoch decided to enter the cable news market with the Fox News Channel a 24-hour cable news station ratings studies released in 2009 showed that the network was responsible for nine of the top ten programs in the cable news category at that time Rupert Murdoch and Ted Turner are long-standing rivals in late two thousand three Murdoch acquired a thirty-four percent stake in Hughes electronics the operator of the largest American satellite TV system direct from General Motors for six dollars a billion his fox movie studio would go on to have global hits with titanic and avatar in 2004 murdoch announced that he was moving news corporation headquarters from adelaide australia to the united states choosing a u.s.

Domicile was designed to ensure that American fund managers could purchase shares in the company since many were deciding not to buy shares in non-us companies some analysts believe that Muse corporation Australian domicile was leading to the company being undervalued compared with its peers on july twenty two thousand five news corporation bought into mixed media incorporated which held myspace imagine games network and other social networking themed websites for five hundred eighty dollars a million USD making murdoch a major player in online media concerns in june 2011 it sold off myspace for 35 million u.s. dollars on sep tember eleven two thousand five news corporation announced that it would by IGN entertainment for six hundred fifty dollars a million in may 2007 Murdoch made a five dollars a billion offer to purchase Dow Jones at the time the Bancroft family who had owned the Dow Jones for 105 years and controlled sixty-four percent of the shares at the time declined the offer later the Bancroft family confirmed a willingness to consider a sale besides Murdoch The Associated Press reported that supermarket magnet Ron Burkle and internet entrepreneur Brad Greenspan were among the other interested parties in 2007 Murdoch acquired Dow Jones which gave him such publications as The Wall Street Journal barron’s magazine the far eastern economic review and smart money in June 2014 Murdock’s 21st Century Fox made a bid for Time Warner at 85 dollars per share in stock and cash which time warner’s Board of Directors turned down in July Warner’s CNN unit would have been sold to ease antitrust issues of the purchase political activities in the United States McKnight identifies four characteristics of his media operations free market ideology unified positions on matters of public policy global editorial meetings opposition to a perceived liberal bias in other public media on may eight 2006 the financial times reported that murdoch would be hosting a fundraiser for Senator Hillary Clinton’s Senate re-election campaign in a 2008 interview with Walt Mossberg Murdoch was asked whether he had anything to do with the New York Post’s endorsement of Barack Obama in the Democratic primaries without hesitating Murdoch replied yeah he is a rock star it’s fantastic I love what he is saying about education I don’t think he will win Florida but he will win in Ohio and the election I am anxious to meet him I want to see if he will walk the walk Murdoch is a strong supporter of Israel and its domestic policies in twenty ten News Corporation gave 1 million dollars to the Republican Governors Association and 1 million dollars to the conservative US Chamber of Commerce Murdoch also served on the board of directors of the libertarian Cato Institute he is a member of the Council on Foreign Relations Murdoch is also a supporter of the Stop Online Piracy Act and protect intellectual property act Murdoch is a supporter of more open immigration policies in western nations generally in the United States Murdoch and chief executives from several major corporations including hewlett-packard Boeing and Disney joined New York City Mayor Michael Bloomberg to form the partnership for a new American economy to advocate for immigration reform a euro including a path to legal status for all undocumented immigrants now in the United States the coalition reflecting Murdock and Bloomberg’s own views also advocates significant increases in legal immigration to the United States as a means of boosting America’s sluggish economy and lowering unemployment the partnerships immigration policy prescriptions are notably similar to those of the Cato Institute and the US Chamber of Commerce ear euro both of which Murdoch has supported in the past the wall street journal editorial page has similarly advocated for increased legal immigration in contrast to the staunch anti-immigrant stance of Murdoch’s british newspaper the sun on sep tember 5 2010 Murdoch testified before the House Subcommittee on immigration citizenship refugees border security and international law membership on the role of immigration in strengthening America’s economy in his testimony Murdoch called for ending mass deportations and endorsed a comprehensive immigration reform plan that would include a pathway to citizenship for all illegal immigrants in the 2012 u.s.

Presidential election Murdoch has been critical of the competence of Mitt Romney’s team but nonetheless has been strongly supportive of a Republican victory tweeting of course I want him Romney to win save us from socialism etc activities in Europe Murdoch owns controlling interest in Sky Italia a satellite television provider in Italy Murdoch’s business interests in Italy have been a source of contention since they began in 2010 Murdoch won a media dispute with the natal Ian Prime Minister Silvio Berlusconi a judge ruled the then Prime Minister’s media arm Mediaset prevented News Corporation’s Italian unit skyitalia from buying advertisements on its television networks activities in Asia in 1993 Murdoch acquired Star TV a Hong Kong company founded by Richard Lee 4 1,000,000,000 and subsequently set up offices for it throughout Asia the deal enables News International to broadcast from Hong Kong to India China Japan and over 30 other countries in Asia becoming one of the biggest satellite TV networks in the east however the deal did not work out as Murdoch had planned because the Chinese government placed restrictions on it that prevented it from reaching most of China personal life marriages in 1956 Murdoch married patricia Booker a former shop assistant and flight attendant from Melbourne and they had their only child prudence in 1958 Rupert and Patricia Murdoch divorced in 1967 in 1967 Murdoch married Anna Maria Tov a scottish-born cadet journalist working for his Sydney newspaper The Daily Telegraph during his marriage to Tov a Roman Catholic Murdoch was made a knight of the order of st.

Gregory the Great a papal honor awarded by pope john paul to tov and Murdoch had three children Elisabeth Murdoch Lachlan Murdoch and james Murdoch Murdoch’s companies published two novels by his then-wife family business and coming to terms both widely regarded as vanity publications they divorced in June 1999 Anna Murdoch received a settlement of US dollar a billion in assets on jun 25 1999 17 days after divorcing his second wife Murdoch then aged 68 married chinese-born Deng Wendy she was 30 a recent yale school of management graduate and a newly appointed vice president of his star TV Murdoch has two daughters with her grace and Chloe on jun 13 2013 a news corporation spokesperson confirmed that Rupert Murdoch filed for divorce from Deng in New York City us according to the spokesman the marriage had been a retrievable broken for more than six months children Murdoch has six children his eldest child prudence McCloud was appointed on january twenty eight twenty eleven to the board of times newspapers limited part of News International which publishes The Times and The Sunday Times Murdoch’s eldest son Lachlan formerly the deputy chief operating officer at the News Corporation and the publisher of the new york post was Murdoch’s heir apparent before resigning from his executive posts at the global media company at the end of july two thousand five Lachlan’s departure left james murdoch chief executive of the satellite television service british sky broadcasting since november 2003 as the only murdoch son still directly involved with the company’s operations though Lachlan has agreed to remain on the news corporation’s board after graduating from Vassar College and marrying classmate elkin koozie P&M in 1993 Doc’s daughter Elizabeth along with her husband purchased a pair of NBC affiliate television stations in California KSBW and KSBY with a $35 million loan provided by her father by quickly reorganizing and reselling them at a $12 million profit in 1995 Elizabeth emerged as an unexpected rival to her brothers for the eventual leadership of the publishing dynasty’s empire but after divorcing her first husband in 1998 and quarreling publicly with her assigned mentor Sam Chism at BS KYB she struck out on her own as a television and film producer in London she has since enjoyed independent success in conjunction with her second husband matthew freud the great-grandson of Sigmund Freud whom she met in 1997 and married in 2001 it is not known how long Murdoch will remain as news corporation’s CEO for a while the American cable television entrepreneur John Malone was the second largest voting shareholder in news corporation after Murdock himself potentially undermining the family’s control in 2007 the company announced that it would sell certain assets and give cash to malones company in exchange for its stock in 2007 the company issued Murdoch’s older children voting stock Rupert Murdoch has two children with Wendi Deng grace and Chloe it was revealed in September 2011 that Tony Blair is Grace’s Godfather there is reported to be tension between Murdoch and his oldest children over the terms of a trust holding the family’s percent stake in News Corporation estimated in 2005 to be worth about billion dollars under the trust his children by wendi deng share in the proceeds of the stock but have no voting privileges or control of the stock voting rights in the stock are divided 50 / 50 between Murdoch on the one side and his children of his first two marriages Murdoch’s voting privileges are not transferable but will expire upon his death and the stock will then be controlled solely by his children from the prior marriages although their half siblings will continue to derive their share of in come from it it is Murdoch’s stated desire to have his children by Deng given a measure of control over the stock proportional to their financial interest in it it does not appear that he has any strong legal grounds to contest the present arrangement and both ex-wife enna and their three children are said to be strongly resistant to any such change portrayal on television in film books and music Murdoch and rival newspaper and publishing magnate Robert Maxwell are thinly fictionalized as Keith Townsend and Richard Armstrong in the Fourth Estate by British novelist and former MP Jeffrey Archer Murdoch has been portrayed by Barry Humphries in the 1991 miniseries selling Hitler by Hugh Laurie in a parody of it’s a wonderful life in the television show a bit of fry and Laurie by Ben Mendelsohn in the film black and white by Paul elder in the late shift by himself on The Simpsons first in Sunday cruddy Sunday and later in judge me tender by Patrick brammell in the two-part miniseries power games by Kevin Phelan in squint Theatre Company’s long story short it has been speculated that the character of Elliot Carver the global media magnate and main villain in the 1997 James Bond movie tomorrow never dies is based on Murdoch the writer of the film Bruce faustine has stated that Carver was actually inspired by British press magnet Robert Maxwell who was one of Murdoch’s rivals in the 1997 film fierce creatures the head of octopus incorporated rod McCain character is likely modeled after Murdoch in 1999 the Ted Turner owned TBS aired an original sitcom the chimp channel this featured an all simian cast and the role of an Australian TV veteran named Harry Waller the character is described as a self-made gazillionaire with business interests in all sorts of fields he owns newspapers hotel chains sports franchises and genetic technologies as well as everyone’s favorite cable TV channel the chimp channel Waller is thought to be a parody of Murdoch a longtime rival of Turner’s in 2004 the movie outfoxed included many interviews accusing fox news of pressuring reporters to report only one side of news stories in order to influence viewers political opinions in 2012 the satirical show hacks broadcast on uk-based channel 4 made obvious comparisons with Rupert Murdoch using the fictional character Stanhope feast as well as other central figures in the phone hacking scandal Michael Fleischer created Rupert M dockery a villainous newspaper mogul for his run on Spider Woman influence wealth and reputation Murdoch’s reputation and influence have been noted both positively and negatively according to the 2013 list of Forbes richest Americans Murdoch is the 33rd richest person in the US and the 91st richest person in the world with a net worth of thirteen point four dollars a billion Murdoch has been listed three times in the time 100 as among the most influential people in the world in May 2012 forbes ranked him as the 24th most powerful person in the world in connection with Murdoch’s testimony to the leaves an inquiry into the ethics of the British press editor of Newsweek International Tunku vajradhara Jan referred to him as the man whose name is synonymous with unethical newspapers in May 2013 he purchased the moraga estate an estate vineyard and winery in Bel Air los angeles california murdoch’s news corporation shares are held in a 12 billion dollars family trust his youngest children Chloe and grace have equal shares in the trust but do not have voting rights as their vote would effectively be controlled by their mother Wendi Deng who is reportedly unpopular with the other Murdoch children there has been controversy in Australia surrounding the 2013 federal election with news corporation papers being accused of supporting the campaign of the Liberal government and influencing public opinion front-page headlines have included finally you now have the chance to kick this Mob out I know new think with the faces of Prime Minister Kevin Rudd and Deputy PM Anthony bernie’s photoshopped into images which depict them wearing Nazi uniforms and send in the clown featuring a picture of p.m.

Kevin rudd with Labour candidate Peter Beattie a former Queensland Premier the 730 report programme broadcast by ABC one on August 6 2013 featured a report by journalist Greg hoy and led with the following Rupert Murdoch’s tweets and his papers headlines have generated conspiracy theories about his interest in the federal election and even prompted a response from the Prime Minister so what is behind that interest the report went on to say underlying this debate acclaims rupert murdoch’s news corporation has a strong vested interest in the outcome of this election this theory revolves around major differences between the broadband plans of the coalition and the government and how they will impact on the value of News Corporation’s greatest asset in Australia it’s half share and management control of the foxtel pay-tv monopoly the Liberal Party won the majority of seats in the House of Representatives in the election on sep tember 7 2013 potential benefits to Murdoch and News Corporation include changes to anti siphoning legislation which regulate the broadcast of sporting events the minister for communications deems should be televised on a specified free-to-air channel one hundred percent acquisition of Foxtel which posted a 1 billion dollars profit in the last reporting period and changes to the australian broadcasting commission act which nominates ABC as the only international news service in australia following the announcement of the Liberal Party victory at the polls Murdoch tweeted aust election public sick of public sector workers and phony welfare scroungers sucking life out of economy other nations to follow in time Australian billionaire Clive Palmer founder and leader of the Palmer United Party has threatened to sue Murdoch after being attacked in an article in The Australian he was quoted saying this foreigner Murdoch who tries to dictate what we do you know Rupert Murdoch’s wife Wendi Deng is a Chinese spy she’s been spying on Rupert for years giving money back to Chinese intelligence that’s why Rupert Murdoch got rid of her and this guy wants to control Australian politics he wants to control what you think see also list of assets owned by 21st Century Fox list of assets owned by News Corporation news international phone hacking scandal phone hacking scandal reference lists Metropolitan Police role in phone hacking scandal notes references she knoweth Neil Rupert Murdoch the untold story of the world’s greatest media wizard New York random house er Dover Bruce Rupert’s adventures in China how Murdoch lost a fortune and found a wife Ellison Sarah war at the Wall Street Journal inside the struggle to control an American business empire houghton mifflin harcourt 2010 ISBN 947 15,000 243 Juan Evans Harold good times bad times london weidenfeld & nicolson 1983 Harcourt Allison European Union institutions and the regulation of media markets London New York manchester university press ISBN a zero seven one nine zero six six four for dash one er McKnight david rupert murdoch’s news corporation a media institution with a mission historical journal of film radio and television September 2010 volume 30 issue 3 pages 303 euro 316 page Bruce the Murdoch archipelago simon & schuster ukiah Shawcross William Murdoch the making of a media empire new york simon & schuster ur such yo house of glass euro culture modernity and the state in Southeast Asia Bangkok White Lotus external links appearances on c-span Rupert Murdoch at the Internet Movie database Rupert Murdoch collected news and commentary at Al Jazeera English Rupert Murdoch collected news and commentary at Bloomberg News Rupert Murdoch collected news and commentary at the Economist Rupert Murdoch collected news and commentary at the Guardian Rupert Murdoch collected news and commentary at the New York Times Rupert Murdoch collected news and commentary at the Wall Street Journal works by or about Rupert Murdoch in libraries Rupert Murdoch at the notable names database profile at Forbes Murdoch Rupert resources from trove at the National Library of Australia Bill Moyers on Rupert Murdoch jun 29 2007 Arsenault a and castells m Rupert Murdoch and the global business of media politics international sociology 23 for rupert murdoch’s news corporation gives big to GOP euro audio report by NPR review of bruce pages the murdoch archipelago by godfrey Hodgson New Statesman

Check Also

Outstanding Graduate Ceremony 2014

DEBORAH DEWEES: I’m Deborah DeWees and I’m the Executive Director for the Western Alumni Association. …